Wednesday, June 10, 2009

DIALOG NABI NUH A.S. DENGAN SYAITAN

Menurut satu riwayat daripada Salim Abdullah r.a., sewaktu menaiki bahtera, Nabi Nuh a.s. ternampak seorang seorang tua yang tidak dikenali. Nabi Nuh kemudian bertanya: "Apakah yang menyebabkan engkau menaiki bahteraku?"
Syaitan: "Untuk menganggu sahabat-sahabat agar hati mereka ada padaku dan badan mereka ada padamu."
Nabi Nuh: "Keluarlah enkau dari sini,hai musuh ALLAH!".
Syaitan: "Ada lima perkara yang dapat aku binasakan manusia. Tetapi aku hendak ceritakan tiga perkara sahaja. Yang dua perkara lagi aku tidak mahu ceritakan padamu."

Maka ALLAH s.w.t. segera mengutuskan wahyu kepada Nabi Nuh a.s. bahawa tidak perlu baginya yang tiga perkara itu. Suruh sahaja syaitan menceritakan dua perkara itu. Maka Nabi Nuh a.s. meminta syaitan menceritakan yang dua perkara itu sahaja.

Syaitan: "Dengan dua perkara aku dapat membinasakan manusia iaitu sengki dan serakah. Dengan hasad dengki itu, aku telah dilaknat dan aku dijadikan syaitan yang terlontar. Dan dengan serakah dibolehkan bagi Adam Syurga semuanya,lalu aku mendapat keperluanku daripadanya maka dia dikeluarkan dari Syurga."

Maka hasad di sini ialah seseorang melihat nikmat seperti harta,pangkat,ilmu dan mengharap supaya nikmat itu hilang daripada orang itu dan berpindah kepadanya.

Maksud serakah pula ialah keras kemahuan dan melakukan apa saja untuk menuntutnya. Umpamanya serakah menuntut dunia hingga terlalai membuat segala kebajikan dan tidak mahu melepaskannya.


Tambahan: mlm td mimpi diri ini meninggal dunia. Saya tak tau apa maksud mimpi tu.Namun mimpi tersebut mengingatkan diri ini pada perkara yang dekat pada diri kita semua,iaitu...KEMATIAN...

3 comments:

Anonymous said...

mninggal dunia??
emmm.. dlu aku pn ada gak tmimpi gtu skali taw... mati pastu mcm dialam lain la.. tgl p kanan or kiri.. aku igt tu ja.. ada gak org2 yg aku knl..tp ntahla.. aku tkut sgt tym tu.. aku lupa da mimpi 2 camna huhuhu...
skadar utk share la.. aku xciter pn ngn kwn2 sbb 2 lupa kot.. tp aku rasa gtu la..

hamba Allah said...

Upin: same laa..act ak x igt..tp tgh taip post nie..ak terigt plak...

Anonymous said...

aku pn mmg xciter ngn sapa2.. tp bla baca post ko ni.. tringat lak..