Sunday, March 20, 2011

Indahnya ukhwah

Abu Hamzah, Anas bin Malik ra. menerangkan bahwa Rasulullah saw. bersabda,

"Tidak sempurna iman sesorang di antara kalian sehingga ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri." (h.r. Bukhari dan Muslim)

Pernahkah ada ketika anda sanggup memberi apa-apa saja yang sahabat anda mahukan (yg tidak bertentangan ajaran islam) tanpa rasa ragu-ragu? Pernahkah ada ketika anda membuang rasa ketidakpuasan hati anda pada sahabat anda terutamanya di saat anda benar-benar terasa dengan sikap mahupun kata-katanya?Pernahkah anda menangis tika sahabat anda menangis?Pernahkah anda?

Jika saya yang dahulu,saya pasti akan menjawab,"Tidak!saya tidak sepertimana di atas.Saya tidak akan memberi apa yg sahabat saya mahukan kecuali saya tidak memerlukan barang tersebut lagi.Saya selalu menyimpan rasa ketidakpuasan hati saya pada kawan-kawan saya dengan penuh perasaan benci.Saya akan gembira tika mana kawan yang saya tidak berpuasa hati itu menangis."

Ya!Itu saya yang dahulu.seorang yang mementingkan dirinya sendiri.Yang merasakan sahabat itu tidak penting dalam kehidupannya.

Namun,itu saya yang dahulu.Alhamdulillah,setelah saya mengenali sahabat-sahabat saya yang sekarang,hati saya mula merasa malu dengan diri saya yang dahulu.Saya mahu berubah dan akan terus berubah dalam mengejar cinta Allah.Seorang kakak pernah berkata pada saya,"Tika mana barang kepunyaan kita diberikan pada orang lain,ketika itulah ia menjadi milik kita."Maksudnya,apabila kita memberi barang kita pada orang lain untuk digunakan ke jalan Allah,ketika itulah ia menjadi milik kita.



Saya ada seorang sahabat yang sangat sweet.Rumah kami agak jauh.Rumah dia di atas bukit.Namun,kerana perasaan sayang seorang sahabat kepada sahabatnya yang lain,dia sanggup berjalan jauh untuk share masakannya.sweet sangat.Rasa sangat bersyukur mempunyai sahabat sebegitu.

Namun,untuk mempunyai sahabat sebegitu,kita kenalah menjadi seperti itu.Bila mana hati kita dipenuhi dengan perasaan cinta kepada Allah,Isyaallah,kita akan mencintai sahabat kita kerana Allah.Mari kita bercinta dengan Allah.:)

No comments: