Monday, March 28, 2011

Sayonara jahiliah



Jahiliah?Apa itu jahiliah?pernah terbaca dalam buku sejarah dulu.tapi,adakah hanya itu saja maksud jahiliah?adakah bila kita membuang anak,minum arak,berzina,baru kita dikatakan seorang yang jahiliah?Maksud jahiliah sebenarnya lebih besar dari melakukan dosa besar. Jahil dari mengenal Allah, tuhan yang menciptakan Alam,itu juga adalah jahiliah.Bila kita dikatakan jahil?Adakah bila kita kata "Aku kenal Allah" bermakna kita tak jahil?Kita silap kalau kita berfikiran sebegitu.'Tahu' tak bermakna kita faham.Adakah kita faham dan melaksanakan tugas kita sebagai hamba Allah?Adakah kita tidak pernah menyukutukan Allah dengan apa-apap perkara sekalipun?

Saya juga tidak lari dari melakukan jahiliah.Jahiliah apa telah saya lakukan?Banyak sangat.Jahiliah yang terbesar...korea.Ya!Saya juga antara orang-orang yang sanggup membazir masanya untuk perkara-perkara yang melalaikan diri saya daripada Allah.Saya sering mengingatkan orang lain untuk tidak sekali-kali tidak menyekutukan Allah.Tapi,hakikatnya,saya tidak melaksanakan apa yang saya katakan.Astagfirullah...

'Mengapa kamu menyuruh orang lain (mengerjakan)kebajikan,sedangkan kamu melupakan dirimu sendiri,padahal kamu membaca Kitab (Taurat)?Tidakkah kamu mengerti?' (Al-Baqarah: 44)

Bagaimana cerita korea boleh menyebabkan saya menyekutukan Allah?Dengan menyebabkan saya melewatkan solat,kurang mengaji dan juga berzikir kepada Allah.Tanpa saya sedari,saya meletakkan priority pada jahiliah ini.seolah-olah jahiliah itu lebih penting daripada Allah.Astagfirullah...

Memang susah untuk melepaskan diri daripada jahiliah.Kita perlu mujahadah.Saya perlu mujahadah.Delete sikit-sikit,kurangkan sikit-sikit.Insyaallah,saya berdoa agar diri ini berjaya delete jahiliah2 tersebut.Semoga hati saya hanya dipenuhi dengan cinta kepada Allah.Insyaallah...mari berusaha.

Yosshhh!!!Mari kita mengejar cinta Allah!ayuh!!!

No comments: