Friday, March 11, 2011

Rancangan yang TERINDAH buat kita

Kadang-kala kita berharap sesuatu yang baik berlaku pada kita.oleh itu,kita berusaha bersunguh-sungguh untuk mencapai matlamat kita.Namun,jarang sekali apa yang kita harapkan tercapai.Apa yang kita tak sangkakan, itu yang kita perolehi.Kadang-kala kita give up dengan apa yang kita harapkan.Kita jadi tak yakin dengan takdir.Kita berhenti daripada berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai apa yang kita ingin perolehi.

Ya,semua itu berlaku pada diri saya.Saya selalu mengharap sesuatu yang indah,yang terbaik.Pada pandangan saya,saya dah cukup berusaha untuk mendapat balasan yang terbaik.Namun,apabila apa yang saya harapkan tidak saya perolehi,saya STRESS.saya GIVE UP.saya jadi tak yakin pada TAKDIR.

Namun,Alhamdulillah...sejak saya mengenali sahabat-sahabat yang mendekatkan diri saya pada Pencipta kita,mata hati saya yang selama ini saya butakan,mula terbuka.Saya nampak betapa indahnya takdir Allah buat diri saya.Bayangkan,jika saya dapat good result masa SPM dulu,saya rasa,saya takkan berada di sini.Ada kemungkinan saya akan sambung study di tempat lain.Mungkin di tempat yang orang ramai harapkan.seperti Eropah,UK,Jepun,France...ya!itu juga antara tempat yg saya bayangkan sebelum ini.

Namun,takdir Allah itu cukup indah.Dia bagi apa yang saya perlukan,bukan apa yang saya mahukan.Saya dapat sambung belajar ke luar negara juga.Di sini,saya perolehi apa yang diri saya perlukan...iaitu sahabat yang mengajar erti cinta pada Allah.Ya,itu yang saya perlukana.Saya mahukan pelbagai perkara yang indah di mata saya,tapi Allah berikan perkara yang TERINDAH dalam kehidupan saya.Alhamdulillah...Jika saya bukan ke sini,jika saya ke tempat lain,adakah saya akan memperoleh apa yang saya perlukan?Sungguh,rancangan Allah adalah yang terbaik buat diri kita semua.

Marilah kita bersangka baik pada Allah.Sungguh,Allah itu apa yang kita sangkakan.




Kadang-kala Allah hilangkan sekejap matahari,kemudian Allah datangkan pula guruh dan kila!Puas kita menangis mencari di mana matahari,rupa-rupanya ALLAH NAK HADIAHKAN KITA PELANGI!

Indahkan rancangan Allah buat diri kita?

No comments: